(NE)bezpečí influencerů

(NE)bezpečí influencerů

12. 1. 2024
Influencer a jeho (ne)bezpečné spolupráce. Co je to spolupráce? A mají za to peníze? Jak správné spolupráce na sociálních sítích má vypadat? Na co si dát pozor? A je pro nás opravdu důležité si koupit produkt, který náš opravdový influencer propaguje? V dnešním článku vše důležité probereme.

 

Kdo je influencer?

Influencer je slovo, který pochází z anglickýho slova influence a česky to znamená vliv. Jsou to lidi, kteří fungují na sociálních sítích (IG, FB, YT, TikTok, X apod.), kde sdílí různá videa, fotky a získávají tím spoustu sledujících. Díky tomu, že získávají více a více sledujících, tak tím získávají i velký vliv a dosah. Vliv znamená, že mají velký dosah, protože je sleduje hodně lidí z různých koutů republiky nebo světa. A díky tomu může hodně svými názory a chováním ovlivnit názory a chování ostatních lidí. A tím, že takhle někdo (především na sociálních sítích) ovlivňuje nemusí mít vždycky ten dobrý a správný vliv..

Kolik lidí „musí“ influencera sledovat?

Zpravidla se za influencera považuje člověk, který má několik tisíc sledujících. Prostě a jednoduše – čím víc, tak tím líp. Je to proto, že čím víc sledujících člověk má, tím má i větší vliv a dosah. A hlavně zvyšuje si tím i větší pravděpodobnost, že ho nějaká firma/organizace osloví o spolupráci.

Spolupráce influencera

Už jsme tu zlehka zmínily spolupráci. Opakujeme, že čím víc sledující influencer má, tak tím líp. V praxi to například může vypadat tak, že si nějaká firma vybere nějakého influencera. Hraje tam roli kolik má sledujících, jaká věková skupina ho převážně sleduje, jestli je to muž nebo žena apod. A když si nějaká firma někoho vybere, tak mu nabídne spolupráci buď za peníze, nebo že bude dostávat provize z prodaných produktů nebo výměnou za daný produkt zadarmo, ale musí ho propagovat. Když na to influencer kývne, tak většinou o tom natočí nějaké video nebo postne fotku s popiskem, kde napíše/řekne co to je za výrobek, k čemu slouží apod. No, většinou ho prostě a jednoduše vychválí. Proč? Aby si ho lidi koupili a tím, že má vliv na ostatní, tak lidé často tyto produkty doporučený influencerem koupí.

Jak poznám, že jde o spolupráci?

  • Musí obsahovat označení jako např. #promo, #spolupráce, #sponzor apod.).
  • Pokud to tam není = hrozí influencerovi pokuta (pokud se zjistí, že se jednalo o placenou psolupráci)

Musí dle pravidel sociálních sítí obsahovat označení, že jde o placenou spolupráci (např. jako #promo, #spolupráce, #sponzor apod.). Toto označení vyžadují i sociální místě ve svých podmínkách. Jde přesně o to, aby nedocházelo ke klamání uživatelů.

Kolik si influencer vydělá?

  • Smluvená částka peněz
  • Pravidelná provize z prodaných kusů
  • Dostane produkt zadarmo

Otázka, na kterou není jasná odpověď. Je to mezi nimi na čem se domluví. Jak jsme již zmínily, buď se domluví na konkrétní částce, nebo influencer bude dostávat provizi z prodaných kusů nebo dostane ten produkt zadarmo. Určitě rozhoduje i to, jak je influencer úspěšný na svých sítí apod. Nicméně není tajností, že se bavíme v řádech tisíců, desetitisíců korun.

Čím influencerství může být nebezpečné?

  • Zhodnoť, zda produkt opravdu potřebuješ
  • Máš na to opravdu dostatek peněz?
  • Zjisti si recenze o produktu
  • Využívej více zdrojů, ne pouze svého oblíbeného influencera
  • Zkonzultuj to s jinými lidmi (např. s rodiči)
  • Mysli na to, že existuje varianta, že influecner sám produkt vůbec nepoužívá

Spousta influencerů propaguje i takový věci jako jsou například Prime, nikotinový sáčky, kosmetiku, přístroje apod. – je to marketingový tah, kdy neznamená, že, když něco propagují, že to samy užívaní nebo dokonce jim to doopravdy chutná. Dostávají velké peníze za to, že propagují daný produkt, v tomto případě kratom nebo nikotinové sáčky, ale už nezmiňují rizika jejich užívání. To že jednomu to nic neudělá, není záruka, že se nestane něco špatného někomu jinému. Než se člověk rozhodne si něco koupit, je velmi důležité zkoumat obsah sdělení a najít si i jiné zdroje odkud čerpat informace, než lidé na sítích, kteří sami nejsou žádní odborníci. Z velké části. Ať už vědomě nebo ne, tak tito lidé využívají své moci na sítích a podporují závislost u ostatních lidí, ne které mají vliv. Opatrně na sítích, ne všechno je tam pravda a ne všechno je opravdu tak, jak vám prezentují.

Obecně platí, že než se rozhodneš něco si objednat nebo koupit, protože to někdo doporučuje, tak je nejlepší si o tom zjisti víc informací. Projít si recenze, zjistit, jak ta daná věc funguje/nefunguje, jak kvalitní prostě je a jestli jí náhodou neseženeš někde levněji.

Nehážeme všechny ifnluencery do jednoho pytle, ale tohle se prostě stát může. Proto doporučujeme, aby sis zjistil/a o daným produktu víc informací než z jednoho příspěvku od svého oblíbenýho influencera!

 

Odkaz na definici placené spolupráce podle Instagramu:

https://www.facebook.com/help/instagram/1199202110205564

Odkazy:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Influencer

https://sitevhrsti.cz/jak-se-stat-influencerem/

https://www.dvojklik.cz/saferkidsonline/jaky-vliv-maji-influenceri-na-deti/

https://www.dvojklik.cz/saferkidsonline/influenceri-a-reklama-jak-naucit-deti-poznat-placene-recenze/

A jakou máš zkušenost s ifnluencerstvím ty? Přemýšlel/a jsi někdy na tím? Kupoval/a jsi někdy něco jen proto, že to tvůj oblíbený člověk sdílel na sítích? Napiš nám a můžeme o tom víc pokecat.

X